نگرانی کمتر از بروز هیپوگلایسمی با استفاده از پانکراس مصنوعی

 8 نوامبر2016- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد استفاده از پانکراس مصنوعی و درمان با پمپ انسولین مجهز به سنسور، دارای نتایج مثبت روانی مشابهی در مورد کاهش نگرانی و ترس از خطر بروز هیپوگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است.

 محققان مرکز پزشکی دانشگاهی آمستردام در گزارش خود به کاهش ترس از هیپوگلایسمی و افزایش رضایت افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تحت درمان با پانکراس مصنوعی یا پمپ دارای سنسور گلوکز اشاره کردند.

در این تحقیق، 32 بیمارمبتلا به دیابت نوع 1 در دو دوره ی 8 هفته ای تحت درمان با سیستم پانکراس مصنوعی لوپ بسته و سپس تحت درمان با پمپ انسولین مجهز به سنسور گلوکز و مانیتور مداوم قندخون(CGM) در هنگام عصر و شب قرار گرفتند. این دو دوره‌ی زمانی با یک فاصله‌ی 4 هفته‌ ای برای به حداقل رساندن تأثیرات درمان قبلی انجام شد.

همه‌ی شرکت کنندگان دارای مقدار هموگلوبین A1cحداقل 7.5درصد قبل از شروع تحقیق بودند. همه ی آنها پرسشنامه‌هایی را درمورد ترس ازهیپوگلایسمی، رضایت از درمان دیابت و پانکراس مصنوعی درابتدا و انتهای هر دوره‌ی تحقیق تکمیل کردند.

 پاسخ شرکت کنندگان به این پرسشنامه ها نشان داد نگرش مثبتی در مورد استفاده از لوزالمعده‌ی مصنوعی در بین بیماران وجود دارد، هرچند که نتایج روانی استفاده از هر دو سیستم مثبت بوده و تفاوت معنی داری بین آنها مشاهده نشد.

 در مصاحبه‌ای که با بیماران پس از اتمام هر دو بازوی مطالعه انجام شد، بیماران به اثرات مثبت استفاده از پانکراس (لوزالمعده) مصنوعی در محل کار خود و بهبود قند خون خود اشاره کردند البته از مشکلات فنی و هشدارهای مکرر این سیستم، ابراز ناخشنودی نمودند.

 دکتر Kropffنویسنده‌ی ارشد این پژوهش گفت: به نظر می‌رسد شرکت کنندگان از اثرات مثبت پانکراس مصنوعی در تنظیم  قندخون خود خشنود بودند اما خطاهای فنی و کاهش قابلیت استفاده از آن سبب نارضایتی بیماران از این سیستم شده است.

او افزود: ما می توانیم نتیجه‌گیری کنیم که برای آزمایش پانکراس مصنوعی در شرایط  واقعی باید مشکلات فنی آن برطرف شود، قبل از اینکه این سیستم بطور کامل توسط بیماران به عنوان یک روش درمان دیابت پذیرفته شود و بصورت تجاری عرضه گردد، باید تغییرات مثبتی را در نحوه‌ی عملکرد آن ایجاد کنیم.

باید در نسل‌های بعدی سیستم‌های پانکراس مصنوعی، عوامل روانی تکنولوژی اتوماسیون تحویل انسولین، در یک جمعیت متنوع تر از بیماران، به منظور ارزیابی اعتماد به این دستگاه‌ و به دست آوردن درک درستی از مدیریت اتوماتیک بیماری، که هم اکنون ارزیابی آن دشوار است، مورد مطالعه قرار گیرد. یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی Diabetic Medicineمنتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/less-fear-of-hypos-noted-in-type-1-diabetes-artificial-pancreas-study-94064855.html